În acest articol voi descrie cum să gândești o sigla simplă de la concept la realizare. Daca ești un antreprenor la început de drum, cu certitudine nu vei dori să investești într-o linie de branding profesionistă până când afacerea ta nu e pusă pe picioare. Așa că prin acest articol încerc să îți vin în ajutor cu sfaturi utile de care să ții cont atunci când vrei să faci pasul ăsta pe cont propriu.
- Fără briz-brizuri. Renunță din start la simbolistica ascunsă din siglă. Să luăm exemplul unui electrician pe nume fictiv Marius. Să zicem că Marius vrea să aibă o siglă pentru domeniul lui de activitate. Ulterior vrea și un fluturaș pe care să îl împartă clienților pentru a-i informa că se ocupă cu o gamă largă de instalații electrice. Conceptul de pornire al lui Marius este ca sigla să conțină litera M ascunsă între cuvinte. În timp ce pentru Marius inițiala M are o însemnătate, pentru clienții lui nu are. Sfatul pentru aceste cazuri este renunțarea la simbolistica ascunsă care nu are însemnătate pentru client. Scopul afacerii lui Marius este să câștige clienți și să își vândă serviciile. Oricare din elementele legate de instalații electrice (ex. Un bec, un ștecher, un întrerupător) ar fi potrivite pentru o astfel de siglă și ar comunica un mesaj clar clientului.
- Fără imagini și ilustrații în siglă. Ține cont că sigla se folosește pe elemente mici și mari. O imagine nu va putea fi scalată la o dimensiune de câțiva metri pentru că se pixelează. O ilustrație nu va putea rămâne inteligibilă daca va fi micșorată la o dimensiune de 2 cm pentru că o ilustrație conține multe detalii. Prin urmare, sfatul punctului 2 este să alegi un element plat, vectorial, cât mai simplu și mai clar pentru afacerea ta. Acest element va funcționa de minune atât la dimensiuni mici cât și la dimensiuni mari.
- Renunță la elementele care complică sigla. „În denumirea firmei litera A este de fapt un triunghi, litera O reprezintă soarele și litera X este de fapt o intersecție.” Problema care se întâlnește în aceste cazuri este că sigla nu se poate citi cu ușurință și nici un client nu va sta să decodeze mesajul ascuns din spatele siglei. Sfatul pentru acest caz este: Keep. It. Simple. Cu cât mai simplu și mai clar, cu atât mai bine îi comunici clientului ce activitate are afacerea ta.
- „Nu-mi place sigla noastră.” Să zicem că ai o sigla funcțională care respectă următoarele principii: e simplă, cromatic potrivită iar clientul înțelege despre ce este vorba când o vede. Cu toate astea, ție nu îți place. O întrebare de care să ții cont în această situație: cui ar trebui să îi placă sigla afacerii tale?
- E tentant să vezi sigla cuiva și să te gândești „vreau și eu așa”. Problema cu această situație este că sigla pe care ai văzut-o probabil este potrivită pentru domeniul respectiv din anumite considerente particulare ale acelei afaceri. Sfatul pentru acest caz este să iei o foaie de hârtie și să iți notezi pe ea care este „acel ceva” în afacerea ta care este definitoriu pentru afacere. Pentru că orice element, oricât de mic, care are legătură directă și unică cu afacerea pe care o ai e mai potrivit decât imitația siglei unei alte firme. Poți nota pe hârtie câteva caracteristici care se potrivesc firmei tale și felului în care o conduci și să pornești de acolo.
- O strategie care ar putea să te ajute este să gândești sigla pentru publicul țintă. Cine este publicul țintă care reacționează la afacerea ta? Am să dau un exemplu evident astfel încât să înțelegi din start la ce mă refer: o grădiniță pentru copii ar avea că siglă potrivită un element desenat, cu linii neregulate, cu o paletă largă de culori vii în timp ce un cabinet de avocatură ar avea ca siglă potrivită un element regulat, linii drepte, curate, elegante, o compoziție sobră. Prin urmare sfatul punctului 6 este să te gândești la cine este publicul țintă al afacerii tale iar logo-ul pe care îl faci să se potrivească cu el.
- Compoziția culorii. Te gândești că îți place culoarea X și Y și Z și le-ai vrea pe toate în sigla ta dar oare pentru domeniul de activitate pe care îl ai sunt reprezentative aceste culori? În timp ce verdele neon poate fi culoarea ta preferată poate că nu este tocmai potrivit cu Salonul de înfrumusețare pe care îl deții. Un alt sfat de care să ții cont: în realizarea siglelor nu este recomandată prezența degradeurilor. Cu toate că arată bine pe monitor, un degradeu este dificil de realizat în print și cu atât mai dificil de folosit în promoționalele personalizate.
- E bine să te gândești încă din faza de concept unde va fi folosită sigla ta. Va fi folosită doar online? Va fi folosită că și siglă volumetrică amplasată pe o clădire? Va fi folosită în print? Va fi folosită pe materiale promoționale? Pentru a avea toate aceste posibilități, sigla ar trebui să funcționeze bine și în varianta alb-negru și în varianta la o culoare. Acest sfat este unul dintre cele mai importante. Dacă vei dori să folosești această siglă pe materiale promoționale, trebuie să iei în considerare că unele materiale promoționale permit personalizarea doar prin gravură. Alt considerent de avut în vedere este că de cele mai multe ori opțiunea de a le personaliza la o singură culoare este mai economică decât cea full-color.
- Realizarea propriu zisă a siglei. Ia o foaie de hârtie și un pix dacă nu ai un creion la îndemână. Notează pe hârtie caracteristicile firmei sau ale modului de lucru (sau alege câteva de aici: zgomotos sau liniștit, serios sau jucăuș, subtil sau evident, natural sau geometric, modern sau clasic, de buget sau de lux, tineresc sau matur, feminin sau masculin). Cuvintele pe care le-ai ales (nu e obligatoriu să fie cele descrise anterior, pot fi cuvinte care să descrie unicitatea afacerii tale) te vor ghida în realizarea unei sigle potrivite. Poți începe să schițezi câteva elemente aleatorii care au legătură cu domeniul sau cu cuvintele descrise, până când încet ți se formează ideea. După ce ai ideea formată verifică lista să vezi dacă sigla coincide cu cuvintele alese. Dacă da, atunci ești pe drumul cel bun.
- Când să eviți și când să folosești generatoarele de logo-uri. Dacă vrei o siglă reprezentativă pentru firma ta și îți permite timpul, investește puțin timp și găsește o soluție pentru a realiza sigla desenată într-un program vectorial potrivit. Dacă sigla trebuie să existe dar încă nu e un element atât de important pentru firma ta, atunci folosește rapid un generator de logo-uri și alege-o pe cea mai potrivită dintre opțiunile generate.
- Recapitulând: Ține cont ca sigla să fie simplă și să îi transmită clientului ce face afacerea ta. Nu trebuie mai mult sau mai complicat de atât. Ține cont că sigla firmei tale are legătură doar cu firma ta și cu domeniul său. Publicul țintă ar trebui să fie luat în calcul. Cromatica să fie potrivită pentru domeniul de activitate. Testează sigla la o culoare ca să îți ții toate opțiunile de personalizare deschise și ai terminat.
Dacă îți putem fi de ajutor în realizarea siglei, trimite-ne solicitarea ta pe mail la comenzi@printador.ro pentru a primi o ofertă personalizată de preț.