Auzi cuvantul branding atat de des in zilele noastre incat nu mai stii ce sa crezi, in special daca nu lucrezi in domeniu, asa ca hai sa descoperim, ce inseamna Branding? O eroare des intalnita este ca oamenii confunda termenul de branding cu sigla unei companii, cand, de fapt Brandingul insumeaza mult mai multe lucruri.
Parinte: Branding
Copiii Brandingului: sigla, culorile, fonturile, tipul de imagine, reclamele, campaniile si tonul "vocii".
Brandingul este experienta. Insumarea atributelor unei companii si cum interactioneaza consumatorul cu ele.
Toata lumea cunoaste brandurile mari si le cunoaste atat de bine incat putem vedea 2 secunde dintr-o reclama, fara sa vedem produsul sau sigla si stim despre ce brand este vorba.
Inainte de a discuta despre strategiile pe care ar trebui sa le aplici ca sa iti cresti brandul, vreau sa iti povestesc cate ceva despre 2-3 dintre cele mai cunoscute branduri din lume ca sa poti sa intelegi pana la ce nivele se poate ajunge cu brandingul unei afaceri.
De exemplu, cand spun Coca-Cola, ce culoare iti vine in minte? Rosu, corect? Dar de ce cunosti acest rosu? Pentru ca cei de la Coca-Cola s-au prezentat cu aceasta culoare atat de mult si au folosit-o in fiecare campanie si pe fiecare eticheta, pe fiecare tir de Coca-Cola, pe fiecare produs personalizat, incat sigla lor, impreuna cu culoarea lor, impreuna cu reclamele lor au devenit usor de recunoscut.
Nike.
Stiai ca in toate magazinele Nike se foloseste un parfum celebru, un miros specific de "Guma Turbo"? Aceasta tactica este o strategie de marketing folosita de Nike pentru a se diferentia de competitori. Tactica lor se bazeaza foarte mult pe faptul ca creierul uman percepe pana la cele mai subtile diferente din mediul in care se afla si atunci, prin repetitie, daca intri o data intr-un magazin, de doua, cinci, zece ori, vei ajunge la nivel de subconstient sa asociezi mirosul de Guma Turbo cu Nike.
Apple si Microsoft
Bill Gates a venit prin anii 2000 si ne-a prezentat o tableta care avea toate functiile pe care le avea Windows XP la acea vreme, deci o tableta multifunctionala, cu ajutorul careia puteai sa faci toate operatiunile pe care le faceai pe un PC obisnuit. Insa, surpriza: lansarea acelei tablete din anii 2000 a fost un esec total!
Fast-forward 10 ani mai tarziu si il vedem pe Steve Jobs pe scena cum ne prezinta o tableta care nu are nici pe departe capacitatile unui PC dar care depaseste orice asteptari la nivel de vanzari, depasind inclusiv Microsoft.
De ce?
Pentru ca in acei 10 ani, piata s-a schimbat. Odata cu intrarea retelelor sociale, nevoile oamenilor de a comunica s-au concentrat acolo.
Pentru ca Steve Jobs a marketat iPad-ul ca fiind un "bun de consum al informatiilor din online precum video, muzica, retele sociale, filme, etc cu un ecran mai mare decat iPhone" in timp ce, cu 10 ani mai devreme, Bill Gates a prezentat tableta ca fiind un bun multifunctional care sa inlocuiasca PC-ul.
Okay, si atunci ma intreb: care sunt experientele pe care la are consumatorul in anii 2000 si in anii 2010?
Cum s-a facut brandingul si cum s-a comunicat?
In anii 2000, consumatorul de Microsoft, utilizatorul de PC probabil avea un modem de 56k care se conecta la internet dupa un sir de beep-uri enervante care durau cateva minute. Operatiunile cele mai comune care se faceau pe PC-uri atunci erau scurte: eventual o verificare de e-mail, poate folosirea Word si Excel si cam atat.
In decada urmatoare, odata cu dezvoltarea Facebook si a celorlalte retele sociale, deja oamenii se familiarizau foarte bine cu consumul de video-uri, muzica, filme, samd, deci experienta lor cu tableta lui Steve Jobs era considerabil una mai buna decat experienta pe care ar fi avut-o cu 10 ani mai devreme. Iar atunci cand Apple a stabilit un range de preturi care surclasa competitorii, le-a inoculat la nivel subconstient oamenilor ca a detine un produs Apple este un privilegiu al celor bogati. Si cine nu vrea sa fie bogat? Drept rezultat, lumea a facut credite, a muncit mai mult, a facut toate eforturile ca sa detina un produs Apple tocmai din cauza ca brandul a facut asocierea produsului lor cu privilegiul celor bogati.
Si acum, strategiile pe care sa le folosesti pentru a-ti face brandul usor de recunoscut.
1. Sigla.
Angajeaza un designer care sa iti creeze o sigla potrivita pentru tipul tau de afacere. Atentie, realizarea corecta a unei sigle reprezentative pentru un brand care sa sustina o crestere considerabila nu se face niciodata dupa preferintele personale. Poti sa cazi foarte usor in aceasta capcana si sa consideri ca sigla trebuie sa iti placa tie, cand in schimb, ea trebuie sa fie relevanta pentru consumator.
2. Culorile brandului
Care culori sunt potrivite pentru brandul tau?
Afla de aici: https://99designs.com/blog/tips/branding-colors/
3. Vocea brandului
Care este tonul cu care te adresezi clientului? Fie ca te adresezi clientului in scris, verbal sau in persoana, tonul vocii brandului tau trebuie sa ramana consistent. Tonul vocii poate fi diplomat, independent, cald, rece, optimist, calm, impunator, sobru, samd. Alege tonul vocii care se potriveste cel mai bine cu domeniul de activitate si foloseste-l in toate interactiunile cu consumatorul.
4. Imaginea brandului
Odata cu sigla, imaginile folosite de catre brand ar trebui aiba puncte comune - aceeasi atmosfera a imaginii, acelasi ton, culorile brandului, fonturile brandului, samd.
In esenta, experienta pe care i-o creezi consumatorului devine brandul tau. Foloseste-te de retelele sociale, pentru postari constante, alege cu grija imaginea reprezentativa pentru brand astfel incat imaginea sa reflecte mereu aceeasi atmosfera. Foloseste-te de brosuri si cataloage pentru a-ti prezenta produsele si de produse promotionale pentru promovarea brandului. Inainte de toate, asigura-te ca sigla este una memorabila, simpla, usor de retinut de catre consumator.